• icon

    RU

  • icon

    UA

Премиальный и социальный хлеб

Illustration

Преміальний хліб, назвемо його ще: артизанський, ремісничий, крафтовий (ці назви можна зустріти шукаючи преміальний продукт). Такий хліб більш затратний. У нього є багато умов та принципів, багато перестрахувальних точок, як, наприклад, додаткові відлежки та обминки, які дуже затратні за часом. Тому, ось кілька умов, які здорожчують цей продукт – якісна сировина, тривалий час роботи з тестом, пекарі високої кваліфікації. Преміальний хліб (можливо, я відкрию секрет) синонім Нормальному хлібу. У нього вкладаються нормальні продукти, до нього більше розуміння, більше витрачається ресурс – тому й цінність його вища.
Справа в тому, що ми трохи запізнюємося за розвитком. Спершу дорожчає хліб, потім у нас з'являються гроші купити його. Але якщо подивитися на це з іншого боку, ширшим поглядом, то саме так і встановлюється світовий порядок.
За великим рахунком, ми давно вже маємо харчуватися нормальною їжею. Просто зараз її рівень перебуває у галузі преміального сегменту. Соціальний сектор примусово утримується у районі доступності. Але його втримати в цьому районі не просто. Потрібно використовувати максимально дешеву сировину, робити хліб максимально швидко та багато, щоб за короткий період обертати великі цифри. Ці маніпуляції дозволяють за рахунок обороту знижувати ціну і цим демпінгувати преміальний сектор. За рахунок швидкості знижується якість.

Так звані артизанники (ремісники) ненавидять хлібозаводи, а державні харчові інститути зневажають артизанів. Обидві сторони в солодких снах бачать сюжет про смерть своїх ворогів. Це вороги за принципом роботи, за підходом до продукту та філософії, торгівлі своїм продуктом. Але хоч ринок і ділять між собою молодий француз зі стрілками вусиками та червонолобий дід, радянський союз, продукт багато в чому відрізняється і тут можна перемогти лише якістю, як здається особисто мені. Можемо спробувати звернутись до незалежних аналізів ринку України. З 2008 по 2012 роки споживання продукції хлібозаводів упало на 4%, а ось буквально за наступний, 13-й рік, споживання впало ще на 6%. На сьогодні преміальний сегмент зріс на 28%. Це бої програні заводами. Це переорієнтація споживача більш вишуканий, преміальний продукт. Якщо 2008 року соціальний хліб займав 88% ринку, то на сьогоднішній день ми маємо 69% наповненості країни продуктами хлібозаводу. Це означає, що решта сектору ділять між собою артизанські пекарні та симулятори, які себе називають артизанами. За деякими даними, за 16-17 років у країні закрилося близько 150 підприємств-виробників хліба. Це пекарні середньої руки, орієнтовані на соціальний продукт. Ринок справді став набагато виборчим. Наші громадяни вже побували в інших країнах Європи, за останні 20 років, побачили там новий для нас, цікавий продукт, скуштували цього, до недавнього часу, забороненого плоду і, що дуже цікаво, тепер хочуть цей продукт бачити в Україні. У цих людей оскома на батони та круглий український. Вони хочуть багет, бриош і круасан. Не означає, що вони зрадники. У хліба, як і у хороших автомобілів, якісного одягу та косметики не існує національності. Це – поза шовінізму. Нічого не хочу сказати про інший ремісничий хліб, нефранцузький напрямок. Погано ставлюся тільки до недобросовісних виробників та брехунів, які намагаються бути схожими на артизан, але нічого в цьому не розуміють зовсім. Хоч би як нарощували свої обороти хлібозаводи – їхній продукт безнадійно застарів. На плаву їх тримає лише прив'язка до цінника. Але, ремісничий хліб незабаром все більше і більше буде наповнювати ринок, щороку, на мою думку відвойовуючи свої відсотки любителів скоринки і круасану на вершковому маслі.
Особисто я тримаю марку і вірю в перемогу хорошого продукту. Я ніколи не перейду на рівень поганого хліба. Мені не хотілося б бути на місці священика, який більше не вірить у Бога.

Звичайно ж, проблема у гаманці. Просто на різних рівнях. В різних країнах і при властивій їм економіці, ці питання сприймаються або більш гостро, або менш гостро.У нас, по суті, немає середнього сегмента в хлібі. Є соціальний хліб – це наше все! Для початку, соціальним хлібом я називаю той продукт, який виробляють у великій кількості на хлібозаводах. Це хліб виконаний прискореним способом, часто несумлінно без повного розуміння процесу. Тому зараз на заводи або великі пекарні заходять хлібопекарські суміші. Вони багато в чому полегшують роботу так званим пекарям, оскільки суміші досить добре збалансовані та збагачені покращуючими компонентами. Там знаходяться препарати, які стабілізують підйом теста, його подальшу свіжість, скоринку, пористість, виключають помилки пекарів низької кваліфікації. По суті, у далекій лабораторії сидять дизайнери хліба та створюють продукт і вони хочуть щоб десь в Україні, наприклад, могли швидко робити хліб. Що тут скажеш? Дуже індустріально. За 3-4 години замість 10-15 можна отримати дуже подібний продукт. Навіть не завжди визначиш підміну з першого погляду.

Illustration

Якщо відверто, то я вірю в майбутнє нашої країни та питання часу (як і для хорошого хліба), коли ми вийдемо на пристойний рівень існування, коли люди зможуть дозволяти собі нормальну їжу, одяг, житло. Я навіть не кажу про делікатеси та інші надлишки. Людина влаштована таким чином, що вона все одно тягнеться до кращого. Вона може тривалий час купувати речі з second hand, і соціальний хліб, але, коли він заробить більше, то витратить ці гроші на те, чого він був позбавлений: хорошу їжу та хороші речі. Ми запрограмовані на покращення. Можливо, саме тому нас дратують ледарі, які стоять на місці і вигадують безліч причин, щоб нічого не робити. Ми даємо їм засуджувальну оцінку, тому що самі влаштовані таким чином, що за найменшої нагоди намагаємось оптимізуватися та покращитись. У селі, і там, господар щороку оновлює паркан, курник, перекриває надійнішим матеріалом теплицю. Це означає, що ми прагнемо кращого. Якби все було інакше, наш вид загинув би. Страшно лише те, що «поліпшення» у кожного виглядає по-своєму. Один покращує свій стан за рахунок продажу дешевого хліба, а інший намагається покращити продукт та вийти на більш гідний рівень.
Якщо поговорити про заробітки, то направду, складно отримати великий прибуток на преміальному хлібі. Оскільки цей продукт відносно недавно з'явився на ринку. Уявіть, що круасан з'явився 350 років тому. В Україні він зʼявився в 2006 році. Все це ще настільки туманно. Потрібно робити прогнози та ризикувати. Враховувати регіональні особливості покупця.
До прогнозів відноситься спостереження, що коли соціальний стан громадян буде підвищуватися, миттєво знижуватиметься попит на дешевий і неякісний продукт. Людина вибере преміальний хліб, тому що життя хоче для себе кращим.

Illustration
Illustration
Made with